PROJEKT ORGANIZACJI
(Statut)
Niepublicznego Specjalnego Punktu Przedszkolnego
AKADEMIA MAŁEGO CZŁOWIEKA
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Niepubliczny Specjalny Punkt Przedszkolny „Akademia Małego Człowieka” zwany dalej „Punktem Przedszkolnym” jest placówką niepubliczną.
-
Miejsce prowadzenia Punktu Przedszkolnego znajduje się w Szałszy 42-677 przy
ul. 1 Maja 4. -
Organem prowadzącym Punkt Przedszkolny jest Aleksandra Kosz z siedzibą Szałsza 42-677 ul. 1 Maja 4, pełniąca jednocześnie funkcję Dyrektora.
-
Punkt Przedszkolny posługuje się pieczątką:
Niepubliczny Specjalny Punkt Przedszkolny
„Akademia Małego Człowieka”
ul. 1 Maja 4, 42-677 Szałsza
NIP 645 223 42 02
-
Nadzór pedagogiczny nad Punktem Przedszkolnym sprawuje Śląski Kurator Oświaty.
§2
-
Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi działalność Punktu Przedszkolnego są:
-
ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe,
-
ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty,
-
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania oraz na podstawie innych rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej w zakresie wychowania przedszkolnego,
-
Konwencja o prawach dziecka,
-
Projekt Organizacyjny (Statut) oraz regulaminy i procedury wewnętrzne.
-
Niniejszy Projekt Organizacyjny został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania oraz przepisów art. 172 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59) obowiązującego od 1 września 2017r.
§3
-
Organ prowadzący Punkt Przedszkolny odpowiada za jego działalność.
-
Do zadań organu prowadzącego należy:
-
zapewnienie warunków działania Punktu Przedszkolnego, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
-
wyposażenie Punktu Przedszkolnego w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz wykonywania zadań statutowych.
-
nadzór nad działalnością Punktu Przedszkolnego w zakresie spraw finansowych i przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy Punktu Przedszkolnego.
-
zatrudnianie i zwalnianie Dyrektora Punktu Przedszkolnego i innych pracowników na stanowiskach kierowniczych,
-
decydowanie o wysokości odpłatności za Punkt Przedszkolny,
-
rozpatrywanie odwołań od decyzji Dyrektora Punktu Przedszkolnego w sprawach dzieci oraz w sprawach pracowniczych.
Rozdział II
CELE I ZADANIA PUNKTU
§4
-
Punkt Przedszkolny realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego a w szczególności określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego
-
Punkt Przedszkolny jest formą kształcenia specjalnego.
-
Punkt Przedszkolny obejmuje swym działaniem dzieci z autyzmem
i niepełnosprawnościami sprzężonymi, realizujące kształcenie specjalne. -
Naczelnymi celami Punktu Przedszkolnego są: edukacja, rewalidacja i wychowanie dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz pomoc w przezwyciężaniu skutków niepełnosprawności dotykającej wszystkie dziedziny życia poprzez zapewnienie wielostronnych, wielospecjalistycznych i efektywnych oddziaływań rewalidacyjno – edukacyjno - wychowawczych.
-
Punkt Przedszkolny oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych, w tym dzieci
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – stosownie także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego. -
W Punkcie Przedszkolnym realizowana jest edukacja podczas zajęć z wykorzystaniem różnorodnych form edukacyjnych; wiodącą metodą rewalidacji jest Stosowana Analiza Zachowania (terapia behawioralna).
-
Działalność dydaktyczna Punktu Przedszkolnego wobec dziecka jest prowadzona według indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego uwzględniający zalecenia zawarte
w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
-
Zadaniem Dyrektora Punktu Przedszkolnego jest organizowanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w Punkcie Przedszkolnym polegającej na powoływaniu zespołów składających się z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz wyznaczanie osób koordynujących pracę zespołu.
-
W Punkcie Przedszkolnym organizowana jest pomoc psychologiczno - pedagogiczna mająca na celu rozpoznanie i zaspokojenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, rozpoznanie jego indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz wspieranie rodziców /prawnych opiekunów/.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy rodziców, prawnych opiekunów, Dyrektora Punktu Przedszkolnego, nauczyciela.
-
Nauczyciele i specjaliści prowadzą w Punkcie Przedszkolnym obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z dziećmi. W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają dziecku tej pomocy w trakcie bieżącej pracy i informują o tym Dyrektora Punktu Przedszkolnego.
-
Nauczyciel w przypadku stwierdzenia, że konieczne jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną planuje i koordynuje udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin w którym poszczególne formy będą realizowane. Nauczyciel planując udzielenie dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej współpracuje z rodzicami /opiekunami prawnymi/ dziecka, z innymi nauczycielami i specjalistami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem i poradnią psychologiczno – pedagogiczną.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w Punkcie Przedszkolnym w formie:
-
zajęć specjalistycznych: prowadzoną metodą Stosowanej Analizy Zachowania (terapia behawioralna), korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym,
-
porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
-
Głównym celem Punktu Przedszkolnego jest realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego i rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.
-
Zadaniami pomocniczymi Punktu Przedszkolnego są:
-
organizacja i prowadzenie form oddziaływań edukacyjnych dla dzieci
z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi. -
organizacja i prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, mającego na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
-
organizowanie działań integracyjnych dla dzieci z autyzmem
i niepełnosprawnościami sprzężonymi. -
działalność wspierająca rodziny.
-
szkolenie pracowników, rodziców, studentów i innych osób zainteresowanych.
-
utrzymywanie kontaktów i współpraca z osobami, ośrodkami, instytucjami, stowarzyszeniami w Polsce i za granicą zajmującymi się problemami autyzmu.
§5
Podstawowe cele Punktu Przedszkolnego są realizowane poprzez:
-
Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
-
Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
-
Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów
i porażek; -
Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
-
Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; -
Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa
w zabawach i grach sportowych; -
Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
-
Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
-
Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
-
Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości
i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej; -
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych,
a w przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym - rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i kulturowej.
§6
-
Zadania Punktu Przedszkolnego realizowane są w następujących obszarach:
-
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych; -
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku;
-
Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci;
-
Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia; -
Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
-
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
-
Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
-
Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec);
-
Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
-
Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
-
Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
-
Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
-
Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
-
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
-
Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
-
Przygotowanie dziecka do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
-
Punkt Przedszkolny współdziała z rodzicami /opiekunami prawnymi/, pełniąc wobec nich funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
-
Pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
-
Informuje na bieżąco o postępach dziecka, jego zachowaniu i rozwoju;
-
Ustala wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) kierunki i zakres zadań realizowanych w punkcie przedszkolnym.
-
Punkt Przedszkolny jest organizatorem wycieczek.
-
Punkt Przedszkolny monitoruje realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Rozdział III
ORGANIZACJA PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
§ 7
-
Maksymalna ilość miejsc organizacyjnych w Punkcie Przedszkolnym wynosi nie więcej niż dla 11 dzieci.
-
Szczegóły organizacji Punktu Przedszkolnego w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny, corocznie zatwierdzany przez Dyrektora Punktu Przedszkolnego.
-
Punkt Przedszkolny jest niepubliczną placówką zapewniającą opiekę, wychowanie
i naukę dzieciom w wieku od 2.5 roku życia do ukończenia 9 roku życia. Można odroczyć obowiązek szkolny, jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. W tym przypadku dziecko będzie kontynuowało przygotowanie przedszkolne. -
W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego, na wniosek rodziców dziecka i zgodnie z orzeczeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, do Punktu Przedszkolnego mogą zostać przyjęte dzieci poniżej 2,5 lat życia.
-
W ramach Punktu Przedszkolnego funkcjonują grupy specjalne. Grupą opiekuje się nauczyciel wychowawca. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku dzieci, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Punktu Przedszkolnego.
-
Godzina zajęć edukacyjnych w grupie trwa 60 minut.
-
Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi: z dziećmi w wieku 3-4 lat około 15 minut, w wieku 5-6 lat około 30 minut.
-
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
-
Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest codzienny pobyt dzieci w ogrodzie.
-
Dzienny czas pracy Punktu Przedszkolnego ustala Dyrektor Punktu Przedszkolnego, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godz. dziennie.
-
Punkt Przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy (Świąt) i przerw ustalonych przez Dyrektora Punktu Przedszkolnego.
-
Punkt Przedszkolny organizuje zgodnie z odrębnymi przepisami zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci posiadających opinie wydane przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną. Decyzję o realizacji zajęć wwr podejmuje Dyrektor Punktu Przedszkolnego na wniosek rodziców, prawnych opiekunów.
§8
-
Punkt Przedszkolny czynny jest codziennie od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 do 14.00. Czas pracy Punktu Przedszkolnego może być zmieniony w zależności od potrzeb środowiska, ale nie krótszy niż określony w § 7 rozporządzenia.
-
W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju dzieci, Punkt Przedszkolny organizuje żywienie.
-
Korzystanie z posiłków w Punkcie Przedszkolnym jest odpłatne.
-
Wysokość opłat za posiłki, ustala Dyrektor Punktu Przedszkolnego.
-
Przewiduje się posiłki: śniadanie, obiad i podwieczorek. Posiłki dostarczane są przez firmę cateringową.
§9
-
Opracowywane przez nauczycieli w grupach indywidualne semestralne programy edukacyjne oraz bieżące zalecenia do realizacji z dzieckiem w domu, konstruowane są w oparciu o analizę rzeczywistych potrzeb rozwojowych dzieci i podstawę programową wychowania przedszkolnego i formy niepełnosprawności.
-
Punkt Przedszkolny prowadzi i przechowuje wymaganą dokumentację oraz dziennik zajęć Punktu Przedszkolnego, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo – dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym.
-
Do dziennika zajęć wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci, miejsca i daty ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców /opiekunów prawnych/,
i adresy ich zamieszkania. Odnotowuje się obecność dzieci na zajęciach. Fakt przeprowadzenia zajęć nauczyciel potwierdza podpisem. -
Punkt Przedszkolny zapewnia dzieciom możliwość korzystania z odpowiednio przygotowanych pomieszczeń wraz z niezbędnym wyposażeniem.
-
Punkt Przedszkolny może organizować wyjazdy i wyjścia na: wycieczki, imprezy integracyjne.
-
Podczas wyjazdu zapewnia się opiekę jednej dorosłej osoby dla każdego dziecka,
w tym, co najmniej 1 nauczyciela na 2 dzieci. -
Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności.
-
Udział dziecka w wycieczkach wymaga pisemnej zgody rodziców /opiekunów prawnych/.
§10
-
Organizację pracy w Punkcie Przedszkolnym określa ramowy rozkład dnia. Na jego podstawie nauczyciel ustala dla grupy szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
-
Punkt Przedszkolny może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, kształcących, wychowawczych i rekreacyjnych w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych oraz bazowych placówki.
-
Punkt Przedszkolny może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację lokalnej społeczności i promocję placówki.
-
Do realizacji celów i zadań Punkt Przedszkolny posiada:
-
Sale zajęć i zabaw z niezbędnym wyposażeniem,
-
Pomieszczenie socjalne, szatnię dla personelu
-
Pomieszczenie administracyjno – gospodarcze,
-
Szatnię,
-
Kuchnię,
-
Plac zabaw z urządzeniami terenowymi dla dzieci,
-
Sale terapeutyczne,
-
Toalety.
§11
-
Na wniosek rodziców /opiekunów prawnych/ w Punkcie Przedszkolnym mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe finansowane przez rodziców /opiekunów prawnych/.
-
Rodzaje zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają
w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci oraz zależą od wyboru Dyrektora Punktu Przedszkolnego i/lub rodziców /opiekunów prawnych/. -
Zajęcia dodatkowe prowadzone są na terenie Punktu Przedszkolnego zgodnie
z podanym harmonogramem. -
W Punkcie Przedszkolnym na życzenie rodziców /opiekunów prawnych/ organizuje się naukę religii.
§12
-
Punkt Przedszkolny zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i stałą opiekę pedagogiczną.
-
Każde dziecko powierzone jest opiece:
-
nauczyciela wychowawcy oraz specjalistów współpracujących z wychowawcą.
-
dopuszcza się zasadę łączenia dzieci w grupy wg opracowanej procedury zgodnej
z orzeczeniem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
-
Wszyscy pracownicy Punktu Przedszkolnego przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami, o których zostali pouczeni.
-
Wprowadza się całkowity zakaz palenia na terenie Punktu Przedszkolnego.
ROZDZIAŁ IV
PRZYJĘCIE DO PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
§13
-
O potrzebie edukacji dziecka w Punkcie Przedszkolnym orzeka Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna.
-
Przyjęcia dzieci do Punktu Przedszkolnego odbywają się przez cały rok kalendarzowy
o ile są wolne miejsca, z uwzględnieniem możliwości organizacyjnych Punktu Przedszkolnego. -
Podstawą do przyjęcia dziecka do Punktu Przedszkolnego jest orzeczenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.
-
Podstawą zapisania dziecka do Punktu Przedszkolnego jest wypełnienie i złożenie "Karty zgłoszenia dziecka do Punktu Przedszkolnego" oraz zawarcie umowy.
-
O kolejności przyjęć dzieci do Punktu Przedszkolnego w sytuacji, gdy liczba dzieci oczekujących przekracza liczbę miejsc, decyduje kolejność zgłoszeń.
-
Przyjęć nowych dzieci do Punktu Przedszkolnego dokonuje się w momencie, gdy dotychczasowe dzieci przechodzą do innych placówek lub gdy jest możliwość zorganizowania nowych miejsc nauczania w Punkcie Przedszkolnym.
-
Punkt Przedszkolny zapewnia dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu, odpowiednie warunki do nauki i środki dydaktyczne, realizację programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej (według metod Stosowanej Analizy Zachowania ).
-
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny jest opracowywany przez nauczyciela prowadzącego i innych nauczycieli i jest każdorazowo przedstawiany rodzicom.
§ 14
-
Dziecko może być skreślone z listy dzieci przyjętych do Punktu Przedszkolnego
w następujących przypadkach:
-
na pisemny wniosek rodziców /opiekunów prawnych/, przy zachowaniu jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia,
-
rodzice /opiekunowie prawni/ zalegają z opłatami za 1 miesiąc za pobyt dziecka
w Punkcie Przedszkolnym i nie wniosą jej po pisemnym wezwaniu do zapłaty
w określonym przez Punkt Przedszkolny terminie, -
dziecko swoim zachowaniem powoduje zagrożenie zdrowia lub życia innych dzieci lub nauczycieli,
-
nastąpi brak współpracy pomiędzy personelem dydaktycznym, a rodzicami /opiekunami prawnymi/,
-
w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka, rodzice /opiekunowie prawni/ nie przestrzegają zasad współpracy.
ROZDZIAŁ V
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 15
Organami Punktu Przedszkolnego są:
-
Dyrektor Punktu Przedszkolnego.
-
Zastępca Dyrektora Punktu Przedszkolnego.
-
Rada pedagogiczna w skład, której wchodzą zatrudnieni nauczyciele.
§16
-
Do obowiązków Dyrektora Punktu Przedszkolnego należą:
-
dbanie o bieżącą organizację Punktu Przedszkolnego;
-
wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Punkt Przedszkolny;
-
koordynowanie współpracy z innymi ośrodkami oraz instytucjami w celu wymiany doświadczeń;
-
reprezentowanie Punktu Przedszkolnego na zewnątrz;
-
uczestnictwo w planowaniu, organizacji i strategii rozwoju Punktu Przedszkolnego oraz arkusza organizacyjnego Punktu Przedszkolnego;
-
sprawuje nadzór pedagogiczny, w tym:
-
diagnozuje, analizuje, ocenia stan i warunki działalności dydaktyczno - wychowawczej i opiekuńczej Punktu Przedszkolnego oraz nauczycieli;
-
diagnozuje, analizuje i ocenia efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej Punktu Przedszkolnego i nauczycieli;
-
bierze udział w rozwiązywaniu bieżących problemów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Punktu Przedszkolnego w szczególności przez udzielanie pomocy nauczycielom, inspirowanie ich do samodzielnej, innowacyjnej i twórczej działalności oraz wskazywanie właściwego trybu postępowania w konkretnych sprawach;
-
upowszechnia i wdraża rozwiązania służące skutecznej realizacji zadań Punktu Przedszkolnego;
-
organizuje pomoc psychologiczno - pedagogiczną zgodnie z przepisami;
-
planuje rozwój placówki i realizuje zadania wynikające z tego planu;
-
zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy, zgodnie z Kodeksem Pracy, przepisami bhp i ppoż.;
-
odpowiada za organizację administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Punktu Przedszkolnego;
-
dysponuje środkami finansowymi Punktu Przedszkolnego;
-
zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników Punktu Przedszkolnego;
-
przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia oraz rozlicza z ich wykonania;
-
dokonuje oceny pracy nauczycieli i innych pracowników Punktu Przedszkolnego;
-
wykonuje inne czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Punktu Przedszkolnego;
-
decyduje o przyjęciu dziecka do Punktu Przedszkolnego i o skreśleniu dziecka z listy wychowanków w przypadkach określonych w niniejszym Projekcie Organizacji;
-
ustala wysokość opłat za posiłki;
-
odpowiada za naliczanie i pobór opłat za posiłki oraz innych opłat związanych z korzystaniem przez dzieci ze świadczeń udzielanych przez Punkt Przedszkolny;
-
opracowuje Projekt Organizacji Punktu Przedszkolnego oraz jego zmiany;
-
prowadzi i archiwizuje dokumentację Punktu Przedszkolnego;
-
wykonuje inne zadania wynikające z odrębnych przepisów.
-
Powierzenie stanowiska zastępcy Dyrektora i odwołania z niego dokonuje Dyrektor Punktu Przedszkolnego.
-
Zastępca Dyrektora Punktu Przedszkolnego:
-
sprawuje nadzór pedagogiczny;
-
zastępuje Dyrektora Punktu Przedszkolnego w czasie jego nieobecności i wykonuje w tym czasie jego zadania;
-
organizuje pracę dydaktyczno - wychowawczej nauczycieli;
-
przygotowuje projekty niektórych dokumentów organizacji przedszkola (m.in. koncepcji pracy przedszkola, organizacja zajęć Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci, przedszkolnego zestawu programów, przydziału czynności dodatkowych nauczycielom);
-
organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli i zapewnia ciągłość realizacji planów nauczania i wychowania;
-
obserwuje zajęcia i inne formy pracy prowadzonych przez nauczycieli i specjalistów celem systematycznego doskonalenia ich pracy;
-
dokonuje kontroli dokumentacji pedagogicznej.
-
Za zgodą organu prowadzącego, w Punkcie Przedszkolnym może zostać powołana dodatkowa osoba na stanowisku kierowniczym.
§ 17
-
Organy Punktu Przedszkolnego współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci i podnoszenia jakości pracy Punktu Przedszkolnego;
-
Dyrektor może upoważniać podległych pracowników, w szczególności Zastępcę Dyrektora Punktu Przedszkolnego do wykonywania w jego imieniu własnych zadań, sprawując wówczas nadzór nad ich prawidłowym wykonywaniem;
-
Organy Punktu Przedszkolnego zapewniają bieżącą informację pomiędzy sobą poprzez:
-
Organizowanie wspólnych posiedzeń;
-
Wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania;
-
Planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
ROZDZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
N A U C Z Y C I E L E
§ 18
-
W Punkcie Przedszkolnym zatrudnia się pracowników pedagogicznych, posiadających kwalifikacje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz pracownicy obsługi.
-
Pracownikami pedagogicznymi są: nauczyciele i nauczyciele specjaliści.
-
Liczbę nauczycieli i innych pracowników określa co roku arkusz organizacji.
-
Sprawują oni opiekę nad dziećmi uczęszczającymi do Punktu Przedszkolnego oraz stwarzają warunki ich rozwoju. Szanują godność dziecka i jego prawa.
-
Wszyscy pracownicy Punktu Przedszkolnego zobowiązani są przede wszystkim do organizowania bezpiecznych i zgodnych ze specyfiką niepełnosprawności uczniów warunków pobytu dzieci w Punkcie Przedszkolnym, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza obiektem mu przypisanym.
-
Dbają o warsztat pracy i estetykę pomieszczeń.
-
Dbają o dobro Punktu Przedszkolnego i jego mienie.
-
Współpracują z rodzicami oraz z Dyrektorem Punktu Przedszkolnego.
-
Współdziałają z rodzicami, a w szczególności:
-
informują rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy;
-
udzielają rodzicom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka;
-
ustalają z rodzicami wspólne kierunku działań wspomagających rozwój i wychowanie dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych;
-
organizują spotkania.
§ 19
-
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danej grupie tworzą zespół, którego zadaniem jest:
-
ustalenie programu wychowania przedszkolnego dla danej grupy;
-
optymalizowanie nauczanych treści do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci;
-
realizowanie dodatkowych zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania dzieci;
-
współdziałanie z rodzicami /opiekunami prawnymi/ w sprawach wychowania
i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców /opiekunów prawnych/ do znajomości treści zawartych w programie wychowania przedszkolnego i w programie edukacyjno-terapeutycznym realizowanym w Punkcie Przedszkolnym i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju szczególnie w ramach indywidualnych konsultacji nauczycieli z rodzicami /opiekunami prawnymi/, -
prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, z zachowaniem właściwej jakości pracy wychowawczo-dydaktycznej,
-
prowadzenia dokumentacji swojej pracy,
-
prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości
i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowania tych obserwacji, -
przeprowadzenia, w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole,
-
współpraca ze specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną lub opiekę zdrowotną,
-
spotkania z rodzicami /opiekunami prawnymi/ odbywają się w miarę potrzeb,
nie rzadziej jednak, niż raz w półroczu.
-
Pracownicy pedagogiczni poddawani są jeden raz w roku ewaluacji stanowiącej formę oceny kompetencji terapeutycznych nauczyciela w zakresie stosowanych technik pracy.
-
Nauczyciele prowadzący zajęcia w Punkcie Przedszkolnym oraz inne osoby wykonujące prace w Punkcie Przedszkolnym, obowiązani są posiadać orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań do wykonywania tych prac, wydane zgodnie z przepisami o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń oraz chorób zakaźnych u ludzi. Wymóg ten stosuje się odpowiednio do rodziców /opiekunów prawnych/ dzieci uczęszczających na zajęcia lub innych pełnoletnich członków ich rodzin upoważnionych przez rodziców /opiekunów prawnych/, uczestniczących w zajęciach prowadzonych w Punkcie Przedszkolnym,
-
Nauczyciel ma prawo do rozwoju, kształcenia się oraz doskonalenia zawodowego,
a w szczególności do:
-
doskonalenia kwalifikacji zawodowych,
-
stosowania nowoczesnych metod nauczania,
-
inicjowania i organizowania imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym, rekreacyjno-sportowym.
-
Nauczyciele zatrudniani są na podstawie umowy w oparciu o Kodeks Pracy, która to określa wynagrodzenie nauczyciela.
-
Nauczyciel ma obowiązek zapoznania się z Konwencją Praw Dziecka i przestrzeganiem ich postanowień, przestrzegać Projektu Organizacji Punktu Przedszkolnego, przestrzegać tajemnicy służbowej.
-
Nauczyciel ponosi odpowiedzialność za: życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci za cały czas pobytu dziecka w Punkcie Przedszkolnym, w tym w czasie uczestniczenia dziecka w imprezach (zabawach) organizowanych przez Punkt Przedszkolny poza jego terenem, oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie.
§ 20
-
Wszyscy pracownicy Punktu Przedszkolnego zobowiązani są do:
-
przestrzegania dyscypliny pracy, przepisów BHP oraz przepisów pożarowych,
-
czuwania nad bezpieczeństwem dzieci,
-
ponoszenia odpowiedzialności materialnej za powierzony sprzęt, narzędzia, materiały,
-
dbania o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzegania zasad współżycia społecznego,
-
przestrzegania tajemnicy służbowej,
-
wykonywania innych czynności zleconych przez Dyrektora, wynikających
z organizacji pracy Punktu Przedszkolnego.
ROZDZIAŁ VII
WYCHOWANKOWIE PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
§21
-
Wychowankami Punktu Przedszkolnego są dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
-
Naczelnym celem pobytu dzieci w Punkcie Przedszkolnym jest ich wszechstronne wychowanie mające na celu optymalizację ich zachowania oraz rozwój w kierunku maksymalnej samodzielności i integracji ze środowiskiem.
-
Całokształt działań edukacyjno-rewalidacyjno- wychowawczych podejmowanych wobec dziecka określa specjalnie skonstruowany dla niego indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny. Program ten modyfikowany jest po dokonaniu okresowej, wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej mu udzielanej. Modyfikowanie programu przeprowadza się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż jeden raz w roku. Program opracowywany jest na okres na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
-
Punkt Przedszkolny umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej.
-
Sposób pracy oraz wymagania w zakresie akceptowalnych zachowań wobec innych osób określa program kształcenia zachowań stanowiący integralną część indywidualnego programu pracy każdego z dzieci Punktu Przedszkolnego. Program ten jest każdorazowo konsultowany z rodzicami /opiekunami prawnymi/ dziecka, a także jeżeli sytuacja tego wymaga, przez lekarza specjalistę prowadzącego.
-
Dzieci mają obowiązek systematycznego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i wychowawczych organizowanych w Punkcie Przedszkolnym. Wszelkie nieobecności dzieci winny być zgłaszane i usprawiedliwiane (w formie ustnej bądź pisemnej) przez ich rodziców /opiekunów prawnych/.
-
Dzieci mają prawo do:
-
właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
-
ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
-
życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym,
-
korzystania z porady specjalistów za zgodą rodziców.
-
W Punkcie Przedszkolnym nie wolno stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez zgody ich rodziców /opiekunów prawnych/, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
-
W Punkcie Przedszkolnym nie wolno podawać żadnych lekarstw.
-
W sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia dziecka wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej nauczyciel lub Dyrektor zobowiązani są do podjęcia działań pomocy przedmedycznej w zakresie posiadanych umiejętności oraz wezwania karetki pogotowia ratunkowego z równoczesnym zawiadomieniem rodziców /opiekunów prawnych/.
-
Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej (np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do czasu pojawienia się rodziców /opiekunów prawnych/ pozostaje w obecności nauczyciela, który towarzyszy dziecku.
-
W każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
-
rodziców /opiekunów prawnych/ poszkodowanego
-
pracownika służb bezpieczeństwa i higieny pracy
-
społecznego inspektora pracy.
-
O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora
i kuratora oświaty. -
O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia niezwłocznie Dyrektor (lub upoważniony przez niego pracownik) państwowego inspektora sanitarnego.
-
Rodzice /opiekunowie prawni/ mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielenia wyczerpujących informacji na ten temat. Alergie pokarmowe, wziewne należy zgłaszać pisemnie, dołączając zaświadczenie lekarskie.
-
W Punkcie Przedszkolnym nie stosuje się wobec dzieci przemocy fizycznej ani psychicznej.
-
Wychowankowie Punktu Przedszkolnego są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
-
Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice /opiekunowie prawni/.
-
Do Punktu Przedszkolnego przyjmuje się dzieci zdrowe.
-
Dzieci np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi. W sytuacjach infekcji, chorób skórnych, zakaźnych dziecko nie może uczęszczać do Punktu Przedszkolnego do czasu całkowitego wyleczenia.
-
W przypadku zaobserwowania u dziecka przez personel Punktu Przedszkolnego takich objawów jak: utrzymujący się kaszel, katar, wymioty, biegunka, to na wniosek wychowawcy grupy, rodzice /opiekunowie prawni/ zobowiązani są do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego, iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do Punktu Przedszkolnego. Brak takiego zaświadczenia powoduje nie przyjęcie dziecka do Punktu Przedszkolnego do momentu ustania objawów.
-
W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub Dyrektor informuje rodziców /opiekunów prawnych/ o jego stanie, a rodzice /opiekunowie prawni/ są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Punktu Przedszkolnego i zapewnienia mu opieki medycznej.
-
Rodzice /opiekunowie prawni/ wyrażają zgodę na badanie przez psychologa, logopedę, innych specjalistów oraz na udział w zajęciach z w/w specjalistami.
Rozdział VIII
RODZICE /OPIEKUNOWIE PRAWNI/, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 22
-
Rodzice /opiekunowie prawni/ mają prawo do:
-
zapoznania się z realizowanymi w Punkcie Przedszkolnym programem wychowania przedszkolnego, planami i programami terapeutyczno – edukacyjnymi;
-
uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju
i postępów edukacyjnych swojego dziecka; -
uzyskiwania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je
w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać; -
uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
-
wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy Punktu Przedszkolnego;
-
wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Punktu Przedszkolnego Dyrektorowi, który nadzoruje pracę pedagogiczną;
-
uczestniczenia w zajęciach prowadzonych w Punkcie Przedszkolnym.
-
Do podstawowych obowiązków rodziców /opiekunów prawnych/ dziecka należy:
-
przestrzeganie Projektu Organizacji;
-
przyprowadzanie i odbieranie dziecka z Punktu Przedszkolnego lub przez upoważnioną przez rodziców /opiekunów prawnych/ osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
-
terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w Punkcie Przedszkolnym;
-
informowanie personel Punktu Przedszkolnego o przyczynach nieobecności dziecka
w Punkcie Przedszkolnym; -
niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
-
wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka;
-
inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych Punktu Przedszkolnego.
-
W sprawowaniu opieki nad dzieckiem i jego bezpieczeństwem konieczne jest przestrzeganie przez rodziców /opiekunów prawnych/ zasad przyprowadzania i odbierania dziecka z Punktu Przedszkolnego.
-
Nauczyciele zobowiązani są do przekazania informacji rodzicom /opiekunom prawnym/
o sposobie i czasie przyprowadzania i odbierania dziecka z Punktu Przedszkolnego. -
Nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru
w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona
w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa. Dziecko może odebrać osoba upoważniona, pełnoletnia, trzeźwa. -
O każdej odmowie wydania dziecka rodzicowi /opiekunowi prawnemu/ nauczyciel niezwłocznie informuje Dyrektora Punktu Przedszkolnego. W takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest do podjęcia czynności dostępnych w celu nawiązania kontaktu z rodzicami /opiekunami prawnymi/ dziecka.
-
Obowiązkiem rodziców /opiekunów prawnych/, w pierwszych dniach uczęszczania dziecka do Punktu Przedszkolnego, jest podpisanie oświadczenia dotyczącego osób upoważnionych do odbioru dziecka z Punktu Przedszkolnego.
-
Rodzice /opiekunowie prawni/ są zobowiązani do przestrzegania godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z Punktu Przedszkolnego.
-
Rodzice /opiekunowie prawni/ przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z Punktu Przedszkolnego przez upoważnioną przez nich osobę.
-
Od momentu przekazania dziecka przez nauczyciela rodzicowi /opiekunowi prawnemu/ lub osobie upoważnionej, odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi osoba odbierająca.
-
Zakaz dotyczący nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców /opiekuna prawnego/ musi być poświadczony przez orzeczenie sądowe.
-
Upoważnienie do odbioru dziecka jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do Punktu Przedszkolnego. Można je zmienić w każdym momencie.
-
Rodzice /opiekunowie prawni/ są zobowiązani do przyprowadzania dziecka do sali Punktu Przedszkolnego i przekazania pod opiekę nauczycielowi. Nie dopuszczalne jest zostawianie dziecka przed bramą Punktu Przedszkolnego.
-
W przypadku nie odebrania dziecka do godziny ustalonej, nauczyciel powinien niezwłocznie powiadomić rodziców /opiekunów prawnych/ o zaistniałym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu przybycia rodziców /opiekunów prawnych/. Każda rozpoczęta godzina pobytu dziecka w Punkcie Przedszkolnym po zakończeniu pracy Punktu Przedszkolnego wymaga od rodziców /opiekunów prawnych/ wpłacenia 40zł do kasy Punktu Przedszkolnego.
-
W przypadku, gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji
o miejscu pobytu rodziców /opiekunów prawnych/, nauczyciel oczekuje z dzieckiem
w Punkcie Przedszkolnym jedną godzinę. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami /opiekunami prawnymi/. -
Rodzice /opiekunowie prawni/ i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą
w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju. -
Rodzice /opiekunowie prawni/ dzieci Punktu Przedszkolnego otrzymują następujące dokumenty:
-
opinie zawierające diagnozę psychologiczno – pedagogiczną
-
śródroczne programy edukacyjne
-
bieżące zalecenia do realizacji programów w domu
-
śródroczne i końcoworoczne podsumowania pracy z dzieckiem
-
wyniki badań testowych.
ROZDZIAŁ IX
FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
§ 23
Punkt Przedszkolny uzyskuje środki finansowe na działalność z następujących źródeł:
-
Dotacji z budżetu gminy.
-
Opłat wnoszonych przez rodziców.
-
Darowizn i innych środków pozyskanych przez organ prowadzący.
§24
-
Usługi świadczone przez Punkt Przedszkolny są odpłatne.
-
Rodzice/prawni opiekunowie dziecka są zobowiązani do opłaty czesnego przez dwanaście miesięcy w roku według obowiązującej stawki ustalonej przez Dyrektora Punktu Przedszkolnego na początku każdego roku szkolnego.
-
Czesne nie pokrywa zajęć dodatkowych.
-
Decyzja o wysokości opłat za zajęcia dodatkowe jest każdorazowo podejmowana przez Dyrektora Punktu Przedszkolnego.
-
Wpisowe jest jednorazową, bezzwrotną opłatą pobieraną w momencie przyjęcia dziecka do Punktu Przedszkolnego.
-
Nieobecność dziecka w Punkcie Przedszkolnym nie zwalnia rodziców /opiekunów prawnych/ od obowiązku uiszczania opłaty stałej.
-
W przypadku nieobecności dziecka (zgłoszonej w danym dniu do godz. 8.00)
w Punkcie Przedszkolnym nie jest pobierana dzienna stawka żywieniowa. -
Opłaty od rodziców /opiekunów prawnych/ pobierane są do 10 dnia każdego miesiąca.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 24
-
Projekt Organizacji (Statut) obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności Punktu Przedszkolnego.
-
Dla zapewnienia znajomości Projektu Organizacji przez wszystkich zainteresowanych ustala się: umieszczenie go na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Punktu Przedszkolnego, udostępnienie przez Dyrektora Punktu Przedszkolnego.
-
Punkt Przedszkolny prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
W sprawa nieuregulowanych niniejszym Planem Organizacji mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksy Cywilnego.
-
Prawo nadawania Projektu Organizacji, wprowadzania do niego zmian lub uzupełnień, należy do Dyrektora Punktu Przedszkolnego.
-
Niniejszy Projekt organizacji (Statut) wchodzi w życie z dniem 30 listopada 2017 roku.